3. Desenvolupament econòmic https://planificacio.reus.cat/pam-2019-2023/3 https://planificacio.reus.cat/@@site-logo/REUSPLANIFICACIO.png 3. Desenvolupament econòmic 3.1 Progrés socioeconòmic i ocupació Amagar 3.1.01 Cooperar amb les universitats del territori. (5) 3.1.1.1 Potenciar els acords en matèria d'innovació i desenvolupament amb les universitats públiques del territori. 3.1.1.2 Facilitar la implementació d'empreses spin off i start up als edificis tecnològics de Reus. 3.1.1.3 Desenvolupar estratègies de competitivitat basades en les TIC i l'atracció de coneixement. 3.1.1.4 Impulsar la construcció de la nova Facultat de Medicina de la URV al Campus Bellissens. 3.1.1.5 Facilitar l’obertura de residències d’estudiants. Amagar 3.1.02 Ampliar l'oferta formativa a la ciutat de Reus. (3) 3.1.2.1 Crear una escola TIC de capacitació professional. 3.1.2.2 Potenciar l’oferta universitària i de postgrau. 3.1.2.3 Fer prospecció a les escoles privades per mirar d'implantar nous estudis especialitzats a la ciutat mitjançant la col·laboració publica-privada. Amagar 3.1.03 Potenciar la formació i qualificació professionals en sectors estratègics i de valor afegit. (1) 3.1.3.1 Potenciar la qualificació professional als sectors comerç, restauració i hoteleria i agroecològic. Amagar 3.1.04 Fomentar la igualtat d’oportunitats en l’àmbit del treball. (5) 3.1.4.1 Ampliar l’oferta de formació de coneixement de la llengua i coneixement de l’entorn per tal que les persones puguin accedir a les ofertes de feina, als recursos de recerca de feina i de qualificació professional. 3.1.4.2 Garantir una oferta de recursos d’ocupació i formació per a totes les persones i/o col·lectius. 3.1.4.3 Oferir atenció individual i grupal a través dels tallers de competències per facilitar la inserció laboral. 3.1.4.4 Promoure l’alfabetització digital i l’accés de les persones als recursos de qualificació professional i millora de l’ocupabilitat. 3.1.4.5 Promoure la creació de plans d’igualtat a les empreses. Amagar 3.1.05 Potenciar l'orientació laboral i professional per a les persones treballadores i les empreses. (3) 3.1.5.1 Consolidar el servei d'orientació laboral. 3.1.5.2 Augmentar i millorar l’oferta de serveis d’orientació laboral i professional per a les persones treballadores en situació d’atur. 3.1.5.3 Augmentar i millorar l’oferta de serveis d’orientació laboral i professional per a les persones treballadores en actiu i a les empreses. Amagar 3.1.06 Promoure l’ocupació de qualitat. (4) 3.1.6.1 Potenciar l’ús del portal d’ocupació ocupacio.reus.cat com a referent principal d’ocupació i treball a la ciutat. 3.1.6.2 Facilitar l’accés als serveis d’ocupació i qualificació professional. 3.1.6.3 Promoure una estratègia territorial d'ocupació i desenvolupament local per optar al finançament de les polítiques d’ocupació. 3.1.6.4 Crear un Consell de la Formació Professional i centres de Formació Professional Integrada en el marc del desplegament de la Llei d'FP. Amagar 3.1.07 Dinamitzar els sectors econòmics emergents. (7) 3.1.7.1 Promocionar el Tecnoparc com a seu d’empreses innovadores. 3.1.7.2 Promoure la construcció d’un nou centre d’empreses CEPID al Tecnoparc. 3.1.7.3 Posar nous espais a disposició per a la implantació de noves empreses. 3.1.7.4 Potenciar la captació d'inversions i implantacions de noves companyies als parcs científics i tecnològics. 3.1.7.5 Potenciar les fires i esdeveniments professionals vinculats als sectors TIC, salut, automoció i mobilitat. 3.1.7.6 Donar suport a les accions del sector aeronàutic. 3.1.7.7 Celebrar jornades sectorials vinculades a activitats econòmiques del territori. Amagar 3.1.08 Potenciar la relació integral amb les empreses. (2) 3.1.8.1 Definir l'estratègia d'ocupació i desenvolupament local en coordinació amb el sector empresarial. 3.1.8.2 Sistematitzar i millorar la relació amb les empreses del territori. Amagar 3.1.09 Promoure els recursos de la ciutat en clau econòmica diversa. (1) 3.1.9.1 Potenciar l’economia social i cooperativa, l'economia circular i l'economia verda. 3.2 Projecció de ciutat Amagar 3.2.01 Establir aliances per potenciar els recursos del territori. (1) 3.2.1.1 Fomentar els projectes d’ocupació i desenvolupament econòmic local en col·laboració amb altres ciutats i/o agents del territori. Amagar 3.2.02 Promoure la ciutat a l'exterior. (5) 3.2.2.1 Redactar i implementar el Pla de Projecció Exterior. 3.2.2.2 Realitzar fires, accions de promoció i missions externes de promoció de la ciutat. 3.2.2.3 Consolidar el lideratge metropolità de l'activat firal i congressual. 3.2.2.4 Fomentar les relacions d'agermanament amb altres municipis. 3.2.2.5 Fomentar la relació amb altres capitals del vermut. Amagar 3.2.03 Potenciar la ciutat com a destinació turística. (4) 3.2.3.1 Redactar i implementar el Pla de Màrqueting Turístic de Reus. 3.2.3.2 Potenciar el turisme de reunions i el posicionament de la destinació en els sectors professionals. 3.2.3.3 Organitzar el Festival de les Roses. 3.2.3.4 Crear una línia de marxandatge per a promocionar la ciutat. Amagar 3.2.04 Posar en valor i gestionar turísticament el patrimoni de la ciutat. (4) 3.2.4.1 Ampliar l'oferta d'equipaments patrimonials visitables. 3.2.4.2 Impulsar la Ruta del Modernisme. 3.2.4.3 Impulsar les visites al Pavelló dels Distingits de l’Institut Pere Mata. 3.2.4.4 Crear un grup de treball de patrimoni local. Amagar 3.2.05 Consolidar la marca universal Gaudí com a posicionament turístic de la ciutat. (3) 3.2.5.1 Realitzar el projecte de modernització del Gaudí Centre. 3.2.5.2 Ampliar la Ruta Gaudi. 3.2.5.3 Impulsar la Xarxa Gaudí. 3.3 Emprenedoria i suport a l’empresa Amagar 3.3.01 Dinamitzar i millorar les àrees d’activitat econòmica de la ciutat. (3) 3.3.1.1 Implementar serveis que millorin la competitivitat de les empreses com a estratègia de desenvolupament econòmic de la ciutat. 3.3.1.2 Ampliar i potenciar un portal amb la informació actualitzada del teixit empresarial de la ciutat. 3.3.1.3 Promoure un portal amb la informació actualitzada de les àrees industrials consolidades i les principals àrees de creixement. Amagar 3.3.02 Donar suport al teixit empresarial i a l'emprenedoria. (6) 3.3.2.1 Elaborar una planificació estratègica per promoure la competitivitat i la innovació en el teixit empresarial. 3.3.2.2 Ampliar el suport econòmic per les millores i nous projectes empresarials mitjançant la creació de dues noves línies d'ajuts. 3.3.2.3 Potenciar el servei d’acompanyament de compra-venda de les empreses. 3.3.2.4 Consolidar i ampliar el Servei d'Assessorament de l'Emprenedor. 3.3.2.5 Ampliar i posicionar el Programa d’Acompanyament a l’Emprenedor, per conèixer com crear una empresa. 3.3.2.6 Elaborar i difondre un catàleg unificat dels serveis municipals per a empreses i emprenedors. 3.4 Economia local i sectors estratègics Amagar 3.4.01 Potenciar el desenvolupament integral dels sectors econòmics estratègics per a la ciutat. (5) 3.4.1.1 Definir els sectors estratègics i implementar un pla d'acció per a cadascun dels sectors identificats. 3.4.1.2 Crear espais de formació professional associats als sectors estratègics. 3.4.1.3 Impulsar projectes estratègics en el camp industrial. 3.4.1.4 Impulsar les taules de treball amb grups d’interès per establir accions de dinamització en l'àmbit del comerç, la restauració i l'oci nocturn. 3.4.1.5 Realitzar jornades i sessions formatives adreçades als sectors del comerç i la restauració. Amagar 3.4.02 Dinamitzar el sector del comerç. (4) 3.4.2.1 Definir les línies estratègiques del suport municipal al comerç de la ciutat. 3.4.2.2 Dinamitzar les diferents zones comercials per tal que siguin trames urbanes consolidades de comerços. 3.4.2.3 Fomentar la innovació de les empreses comercials. 3.4.2.4 Realitzar campanyes de dinamització del comerç local i de proximitat. Amagar 3.4.03 Desenvolupar una política activa en la promoció d'emprenedors de comerç local i en la captació d’operadors de comerç, restauració i hoteleria. (3) 3.4.3.1 Actualitzar i fer difusió del dossier de promoció de la ciutat. 3.4.3.2 Col·laborar i implicar-se amb els projectes d'Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEUs) que continguin accions de dinamització comercial. 3.4.3.3 Cercar nous operadors per implantar noves activitats de comerç, restauració i hostaleria. Amagar 3.4.04 Impulsar una transformació comercial i modernitzar els mercats municipals. (3) 3.4.4.1 Elaborar un pla director del Mercat Central per marcar els criteris d’actuació i intervenció des del punt de vista arquitectònic i urbanístic. 3.4.4.2 Actuar en l'àmbit urbanístic i d'equipaments a la zona del Mercat del Carrilet. 3.4.4.3 Garantir l'activitat dels tres mercats ambulants de la ciutat. Amagar 3.4.05 Esdevenir una ciutat referent en l’oferta de serveis relacionats amb la restauració i l’oci nocturn. (2) 3.4.5.1 Obrir una línia d'actuació per a la promoció de la restauració local. 3.4.5.2 Crear una marca gastronòmica de la ciutat. Amagar 3.4.06 Dinamitzar el sector agroalimentari. (3) 3.4.6.1 Elaborar un cens amb les empreses del sector agroalimentari ubicades a la ciutat. 3.4.6.2 Promoure la relació entre productors i les petites i grans indústries que els transformen i innoven. 3.4.6.3 Augmentar el valor afegit dels principals productes de proximitat del territori. Amagar 3.4.07 Impulsar el pla de desenvolupament i millora de la Unitat Agroalimentària del Mercat del Camp. (3) 3.4.7.1 Adequar el sistema viari interior d’acord amb les necessitats de clients, proveïdors i operadors. 3.4.7.2 Millorar l’entorn de les naus en funcionament. 3.4.7.3 Posar en valor i potenciar el coneixement i el consum dels productes agroalimentaris de proximitat. Amagar 3.4.08 Donar suport a la promoció dels productes de proximitat (5) 3.4.8.1 Desenvolupar la segona fase del projecte Estació Enològica. La Casa del Vi i el Vermut. 3.4.8.2 Reafirmar Reus com la capital del vermut. 3.4.8.3 Promocionar l'Oli de Siurana. 3.4.8.4 Promocionar l'Avellana de Reus. 3.4.8.5 Promocionar el vi de les D.O. del territori. Amagar 3.4.09 Potenciar el consum responsable per generar ocupació de qualitat en el sector del comerç de proximitat. (2) 3.4.9.1 Potenciar els establiments comercials de barri i/o de productes de proximitat, amb accions de formació i qualificació específiques. 3.4.9.2 Potenciar el consum de productes locals, km 0 i de temporada. Amagar 3.4.10 Potenciar l’amabilització i la promoció de la ciutat des de l’òptica urbana. (4) 3.4.10.1 Realitzar un pla de protecció d’establiments comercials històrics. 3.4.10.2 Recuperar la línia d'ajuts Reus fes goig per a la millora de les façanes dels edificis emblemàtics. 3.4.10.3 Equipar la ciutat d'elements urbans destinats a la comunicació. 3.4.10.4 Impulsar la decoració de carrers i de l’enllumenat de Nadal.
3.1 Progrés socioeconòmic i ocupació Amagar 3.1.01 Cooperar amb les universitats del territori. (5) 3.1.1.1 Potenciar els acords en matèria d'innovació i desenvolupament amb les universitats públiques del territori. 3.1.1.2 Facilitar la implementació d'empreses spin off i start up als edificis tecnològics de Reus. 3.1.1.3 Desenvolupar estratègies de competitivitat basades en les TIC i l'atracció de coneixement. 3.1.1.4 Impulsar la construcció de la nova Facultat de Medicina de la URV al Campus Bellissens. 3.1.1.5 Facilitar l’obertura de residències d’estudiants. Amagar 3.1.02 Ampliar l'oferta formativa a la ciutat de Reus. (3) 3.1.2.1 Crear una escola TIC de capacitació professional. 3.1.2.2 Potenciar l’oferta universitària i de postgrau. 3.1.2.3 Fer prospecció a les escoles privades per mirar d'implantar nous estudis especialitzats a la ciutat mitjançant la col·laboració publica-privada. Amagar 3.1.03 Potenciar la formació i qualificació professionals en sectors estratègics i de valor afegit. (1) 3.1.3.1 Potenciar la qualificació professional als sectors comerç, restauració i hoteleria i agroecològic. Amagar 3.1.04 Fomentar la igualtat d’oportunitats en l’àmbit del treball. (5) 3.1.4.1 Ampliar l’oferta de formació de coneixement de la llengua i coneixement de l’entorn per tal que les persones puguin accedir a les ofertes de feina, als recursos de recerca de feina i de qualificació professional. 3.1.4.2 Garantir una oferta de recursos d’ocupació i formació per a totes les persones i/o col·lectius. 3.1.4.3 Oferir atenció individual i grupal a través dels tallers de competències per facilitar la inserció laboral. 3.1.4.4 Promoure l’alfabetització digital i l’accés de les persones als recursos de qualificació professional i millora de l’ocupabilitat. 3.1.4.5 Promoure la creació de plans d’igualtat a les empreses. Amagar 3.1.05 Potenciar l'orientació laboral i professional per a les persones treballadores i les empreses. (3) 3.1.5.1 Consolidar el servei d'orientació laboral. 3.1.5.2 Augmentar i millorar l’oferta de serveis d’orientació laboral i professional per a les persones treballadores en situació d’atur. 3.1.5.3 Augmentar i millorar l’oferta de serveis d’orientació laboral i professional per a les persones treballadores en actiu i a les empreses. Amagar 3.1.06 Promoure l’ocupació de qualitat. (4) 3.1.6.1 Potenciar l’ús del portal d’ocupació ocupacio.reus.cat com a referent principal d’ocupació i treball a la ciutat. 3.1.6.2 Facilitar l’accés als serveis d’ocupació i qualificació professional. 3.1.6.3 Promoure una estratègia territorial d'ocupació i desenvolupament local per optar al finançament de les polítiques d’ocupació. 3.1.6.4 Crear un Consell de la Formació Professional i centres de Formació Professional Integrada en el marc del desplegament de la Llei d'FP. Amagar 3.1.07 Dinamitzar els sectors econòmics emergents. (7) 3.1.7.1 Promocionar el Tecnoparc com a seu d’empreses innovadores. 3.1.7.2 Promoure la construcció d’un nou centre d’empreses CEPID al Tecnoparc. 3.1.7.3 Posar nous espais a disposició per a la implantació de noves empreses. 3.1.7.4 Potenciar la captació d'inversions i implantacions de noves companyies als parcs científics i tecnològics. 3.1.7.5 Potenciar les fires i esdeveniments professionals vinculats als sectors TIC, salut, automoció i mobilitat. 3.1.7.6 Donar suport a les accions del sector aeronàutic. 3.1.7.7 Celebrar jornades sectorials vinculades a activitats econòmiques del territori. Amagar 3.1.08 Potenciar la relació integral amb les empreses. (2) 3.1.8.1 Definir l'estratègia d'ocupació i desenvolupament local en coordinació amb el sector empresarial. 3.1.8.2 Sistematitzar i millorar la relació amb les empreses del territori. Amagar 3.1.09 Promoure els recursos de la ciutat en clau econòmica diversa. (1) 3.1.9.1 Potenciar l’economia social i cooperativa, l'economia circular i l'economia verda.
3.2 Projecció de ciutat Amagar 3.2.01 Establir aliances per potenciar els recursos del territori. (1) 3.2.1.1 Fomentar els projectes d’ocupació i desenvolupament econòmic local en col·laboració amb altres ciutats i/o agents del territori. Amagar 3.2.02 Promoure la ciutat a l'exterior. (5) 3.2.2.1 Redactar i implementar el Pla de Projecció Exterior. 3.2.2.2 Realitzar fires, accions de promoció i missions externes de promoció de la ciutat. 3.2.2.3 Consolidar el lideratge metropolità de l'activat firal i congressual. 3.2.2.4 Fomentar les relacions d'agermanament amb altres municipis. 3.2.2.5 Fomentar la relació amb altres capitals del vermut. Amagar 3.2.03 Potenciar la ciutat com a destinació turística. (4) 3.2.3.1 Redactar i implementar el Pla de Màrqueting Turístic de Reus. 3.2.3.2 Potenciar el turisme de reunions i el posicionament de la destinació en els sectors professionals. 3.2.3.3 Organitzar el Festival de les Roses. 3.2.3.4 Crear una línia de marxandatge per a promocionar la ciutat. Amagar 3.2.04 Posar en valor i gestionar turísticament el patrimoni de la ciutat. (4) 3.2.4.1 Ampliar l'oferta d'equipaments patrimonials visitables. 3.2.4.2 Impulsar la Ruta del Modernisme. 3.2.4.3 Impulsar les visites al Pavelló dels Distingits de l’Institut Pere Mata. 3.2.4.4 Crear un grup de treball de patrimoni local. Amagar 3.2.05 Consolidar la marca universal Gaudí com a posicionament turístic de la ciutat. (3) 3.2.5.1 Realitzar el projecte de modernització del Gaudí Centre. 3.2.5.2 Ampliar la Ruta Gaudi. 3.2.5.3 Impulsar la Xarxa Gaudí.
3.3 Emprenedoria i suport a l’empresa Amagar 3.3.01 Dinamitzar i millorar les àrees d’activitat econòmica de la ciutat. (3) 3.3.1.1 Implementar serveis que millorin la competitivitat de les empreses com a estratègia de desenvolupament econòmic de la ciutat. 3.3.1.2 Ampliar i potenciar un portal amb la informació actualitzada del teixit empresarial de la ciutat. 3.3.1.3 Promoure un portal amb la informació actualitzada de les àrees industrials consolidades i les principals àrees de creixement. Amagar 3.3.02 Donar suport al teixit empresarial i a l'emprenedoria. (6) 3.3.2.1 Elaborar una planificació estratègica per promoure la competitivitat i la innovació en el teixit empresarial. 3.3.2.2 Ampliar el suport econòmic per les millores i nous projectes empresarials mitjançant la creació de dues noves línies d'ajuts. 3.3.2.3 Potenciar el servei d’acompanyament de compra-venda de les empreses. 3.3.2.4 Consolidar i ampliar el Servei d'Assessorament de l'Emprenedor. 3.3.2.5 Ampliar i posicionar el Programa d’Acompanyament a l’Emprenedor, per conèixer com crear una empresa. 3.3.2.6 Elaborar i difondre un catàleg unificat dels serveis municipals per a empreses i emprenedors.
3.4 Economia local i sectors estratègics Amagar 3.4.01 Potenciar el desenvolupament integral dels sectors econòmics estratègics per a la ciutat. (5) 3.4.1.1 Definir els sectors estratègics i implementar un pla d'acció per a cadascun dels sectors identificats. 3.4.1.2 Crear espais de formació professional associats als sectors estratègics. 3.4.1.3 Impulsar projectes estratègics en el camp industrial. 3.4.1.4 Impulsar les taules de treball amb grups d’interès per establir accions de dinamització en l'àmbit del comerç, la restauració i l'oci nocturn. 3.4.1.5 Realitzar jornades i sessions formatives adreçades als sectors del comerç i la restauració. Amagar 3.4.02 Dinamitzar el sector del comerç. (4) 3.4.2.1 Definir les línies estratègiques del suport municipal al comerç de la ciutat. 3.4.2.2 Dinamitzar les diferents zones comercials per tal que siguin trames urbanes consolidades de comerços. 3.4.2.3 Fomentar la innovació de les empreses comercials. 3.4.2.4 Realitzar campanyes de dinamització del comerç local i de proximitat. Amagar 3.4.03 Desenvolupar una política activa en la promoció d'emprenedors de comerç local i en la captació d’operadors de comerç, restauració i hoteleria. (3) 3.4.3.1 Actualitzar i fer difusió del dossier de promoció de la ciutat. 3.4.3.2 Col·laborar i implicar-se amb els projectes d'Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEUs) que continguin accions de dinamització comercial. 3.4.3.3 Cercar nous operadors per implantar noves activitats de comerç, restauració i hostaleria. Amagar 3.4.04 Impulsar una transformació comercial i modernitzar els mercats municipals. (3) 3.4.4.1 Elaborar un pla director del Mercat Central per marcar els criteris d’actuació i intervenció des del punt de vista arquitectònic i urbanístic. 3.4.4.2 Actuar en l'àmbit urbanístic i d'equipaments a la zona del Mercat del Carrilet. 3.4.4.3 Garantir l'activitat dels tres mercats ambulants de la ciutat. Amagar 3.4.05 Esdevenir una ciutat referent en l’oferta de serveis relacionats amb la restauració i l’oci nocturn. (2) 3.4.5.1 Obrir una línia d'actuació per a la promoció de la restauració local. 3.4.5.2 Crear una marca gastronòmica de la ciutat. Amagar 3.4.06 Dinamitzar el sector agroalimentari. (3) 3.4.6.1 Elaborar un cens amb les empreses del sector agroalimentari ubicades a la ciutat. 3.4.6.2 Promoure la relació entre productors i les petites i grans indústries que els transformen i innoven. 3.4.6.3 Augmentar el valor afegit dels principals productes de proximitat del territori. Amagar 3.4.07 Impulsar el pla de desenvolupament i millora de la Unitat Agroalimentària del Mercat del Camp. (3) 3.4.7.1 Adequar el sistema viari interior d’acord amb les necessitats de clients, proveïdors i operadors. 3.4.7.2 Millorar l’entorn de les naus en funcionament. 3.4.7.3 Posar en valor i potenciar el coneixement i el consum dels productes agroalimentaris de proximitat. Amagar 3.4.08 Donar suport a la promoció dels productes de proximitat (5) 3.4.8.1 Desenvolupar la segona fase del projecte Estació Enològica. La Casa del Vi i el Vermut. 3.4.8.2 Reafirmar Reus com la capital del vermut. 3.4.8.3 Promocionar l'Oli de Siurana. 3.4.8.4 Promocionar l'Avellana de Reus. 3.4.8.5 Promocionar el vi de les D.O. del territori. Amagar 3.4.09 Potenciar el consum responsable per generar ocupació de qualitat en el sector del comerç de proximitat. (2) 3.4.9.1 Potenciar els establiments comercials de barri i/o de productes de proximitat, amb accions de formació i qualificació específiques. 3.4.9.2 Potenciar el consum de productes locals, km 0 i de temporada. Amagar 3.4.10 Potenciar l’amabilització i la promoció de la ciutat des de l’òptica urbana. (4) 3.4.10.1 Realitzar un pla de protecció d’establiments comercials històrics. 3.4.10.2 Recuperar la línia d'ajuts Reus fes goig per a la millora de les façanes dels edificis emblemàtics. 3.4.10.3 Equipar la ciutat d'elements urbans destinats a la comunicació. 3.4.10.4 Impulsar la decoració de carrers i de l’enllumenat de Nadal.