Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

1.07.1.05 - Impulsar el servei d’orientació i atenció al benestar emocional i mental.

Les societats post-COVID-19 han despertat la necessitat pública de construir capacitat i competència emocional en la comunitat, per preservar la salut emocional i mental. El propòsit d’aquest servei és millorar l’atenció al benestar emocional de la ciutadania, des de la perspectiva de servei públic, amb un enfocament comunitari i criteris d’universalitat tal com s'identifica en el Pla de prevenció de la conducta suïcida 22-27, que construeix el marc teòric i de gestió de les actuacions per a la millora del benestar emocional.

Observacions:

El pla de prevenció de la conducta suïcida (PLPCS 23-27) determina les accions necessàries que cal posar en marxa per millorar les condicions de benestar emocional, dinamitzar els recursos necessaris per promoure el benestar i fer visible la problemàtica de la conducta suïcida. 

Una de les principals actuacions del pla és la Promoció del benestar emocional a través d'activitats de formació i divulgació, per promoure el desenvolupament de competències emocionals entre la ciutadania.  Que es desenvolupa a partir de la programació d'activitats dirigides a públic general,  amb l'objectiu de millorar les competències emocionals de la ciutadania. I també formació a sectors professionals per tal de promoure un abordatge. Més de 400 persones han assistit a les diferents activitats programades. Entre les que destaquen:  seminari destinat a professionals de la comunicació,  les rutes per promoure la pràctica del mindfulness en espais urbans (Camins conscients), l'acció que s'ha posat en marxa conjuntament amb joventut, OXIGEN, acció educativa per parlar de les emocions amb joves de la ciutat, així com la setmana de la prevenció del suïcidi, que cada any treballa per visualitzar el suïcidi com una de les principals causes de mort evitable en la societat. 

En aquest marc d'actuació cal destacar també el disseny, orientació i posada en marxa del servei d'atenció i orientació, presentat el novembre de 2023, i que ja disposa d'atenció telefònica, per correu i presencial:  el Servei d'Orientació i Atenció al Benestar Emocional i Mental (SOABEM) és un servei municipal impulsat per l'Ajuntament de Reus que va començar a funcionar la tardor de 2023.

L'any  2024 es presenta com l'any de desplegament inicial del servei d'orientació i atenció al Benestar emocional. S'ha configurat el grup motor del servei, i en formen part tots els serveis municipals que fan atenció directa i individualitzada, centrada en aspectes que tenen a veure amb diferents aspectes del benestar emocional. 

El Servei d'Orientació i Atenció al Benestar Emocional i Mental (SOABEM) de Reus ha implementat un sistema de coordinació interdepartamental amb un equip central configurat pels serveis de benestar emocional ja existents de l'Ajuntament, que inclouen: SIAD (Servei d'Informació i Atenció a les Dones), SAI LGTBI+, Servei d'acompanyament emocional als joves , Punt de sexualitat als joves, Servei de consulta i assessorament de drogues i addiccions, Servei d'Orientació i Atenció a les Famílies (SOAF)

Aquest grup motor facilita la coordinació entre els departaments de Benestar Social, Igualtat, Joventut i Salut Pública. L'objectiu és detectar les necessitats dels ciutadans i proporcionar un acompanyament integral.  

Aquest servei ofereix suport personalitzat a les persones que necessiten ajuda per millorar el seu benestar emocional.  El SOABEM actua com una porta d'entrada única que facilita l'accés dels ciutadans a tots els recursos existents, evitant que es perdin en el procés de cerca d'ajuda. Des de la seva posada en marxa el desembre del 2023, el servei ha atès 130 consultes individuals, que han generat derivacions als serveis del territori més adients i un seguiment d'idoneïtat i qualitat de l’atenció.

S'ha creat una xarxa que inclou 68 actius locals, dels quals 16 són interns de l'Ajuntament. Aquesta xarxa permet una millor integració dels recursos disponibles al territori. 

Aquesta coordinació interdepartamental busca integrar l'atenció ciutadana en un servei on cada problema o conflicte emocional trobi ràpidament el millor circuit per afrontar-lo, optimitzant així l'ús dels recursos municipals i millorant l'eficàcia de l'atenció al benestar emocional i mental dels ciutadans de Reus.

El passat 12 de juny de 2025 es va presentar una comunicació oral (en format breu) del SOABEM en el marc de les jornades científiques de la Societat de Salut Pública de Catalunya i Balears que va ser seleccionada.

Objectius de desenvolupament sostenible

Salut i benestar
Reducció de les desigualtats

Notes de premsa

Tasques

  • Accions de promoció del benestar emocional per a la prevenció de la conducta suïcida ( PLPCS 23-27) 2023
  • Disseny del projecte d’orientació
  • Posada en marxa del sistema d’atenció i orientació

Percentatge d'execució